;
ألطاف الأهدل
ألطاف الأهدل

واتس اب .. 984

2017-08-25 21:49:33

طبعا أني مش ضد التكنولوجيا، لكن كمان مش مهوسة فيبه لدرجة الصرع.. يلفت نظري الآنسات والستات (اقصد المدامات مش ستات المدارس) اللي يجننوا فوق الواتس أربعة وعشرين ساعة.. اللي تعمل قرص خبز طاوه وصورنه، واللي تعمل زربيان وصورنه واللي تعمل قلص شاهي وسمخنه صوره وكتيت (بالعافية).. يعني مدري كيف أنى أحس هكذا انه قلة ألف!!!ها!!!... لأنه ايش ألف الرباح لأكل التفاح؟!!! مع الاعتذار للناس اللي يستخدموا الواتس باستخدام مثالي سواء على المستوى الشخصي أو المستوى العام، لغرض دعائي أو تجاري أو لغرض توعوي أخلاقي.. أيا كان.. أما دوناك اللي يستخدموا الواتس عشان يصوروا الراقدين والصاحيين، الأحياء والميتين، بهدف وبدون هدف المهم يعبوا فراغ ويحشروا برمهم بين الدسوت فهادوم نقول لهم:
تعرفوا ياشباب أن الواتس اب بدا كخدمة اجتماعية وتطور عبر لمفاهيم الصحيحة للناس إلى خدمة اقتصادية، طبعا فالواتس يعتبر عند الناس الفاهمة اللى ماتضعيش وقته وتفهم أهدافه، يعتبر الواتس وسيله من وسائل التعريف والدعاية والتوجيه الاقتصادي نحو منتجات استهلاكية أو خدمية أو أخلاقية.. يعني يا جماعة الخير انتم بين أيديكم بيس، فلوووس، مش زربيان وفته تمر وكيك بالشوكولاته.. أني منكرش انه في جروبات طهي لها دور في تجديد وتحديث وتطوير المطبخ اليمني لكن مش لدرجة الهوس دا، ولا لدرجة تجاهل أن بين يداتنا فرصه للعمل والربح والتسويق لمشاريعنا.. كل واحد مننا عنده هوايه أو حرفه أو مشروع صغير، استخدموا الواتس لتطوير الحاجات دي مش لتعميشها والقضاء عليها الواتس اب وسيله مش غاية ياجماعة.

الأكثر قراءة

الرأي الرياضي

كتابات

محمد أحمد بالفخر

2024-05-09 22:40:55

حضرموت تحت الصِفر

كلمة رئيس التحرير

صحف غربية

المحرر السياسي

وكيل آدم على ذريته

أحلام القبيلي

2016-04-07 13:44:31

باعوك يا وطني

أحلام القبيلي

2016-03-28 12:40:39

والأصدقاء رزق

الاإصدارات المطبوعة

print-img print-img
print-img print-img
حوارات

dailog-img
رئيس الأركان : الجيش الوطني والمقاومة ورجال القبائل جاهزون لحسم المعركة عسكرياً وتحقيق النصر

أكد الفريق ركن صغير حمود بن عزيز رئيس هيئة الأركان ، قائد العمليات المشتركة، أن الجيش الوطني والمقاومة ورجال القبائل جاهزون لحسم المعركة عسكرياً وتحقيق النصر، مبيناً أن تشكيل مجلس القيادة الرئاسي الجديد يمثل تحولاً عملياً وخطوة متقدمة في طريق إنهاء الصراع وإيقاف الحرب واستعادة الدولة مشاهدة المزيد